Galvenie » 2012 » Novembris » 23 » Sociālā pedagoga darbība bērnu namā
23:51
Sociālā pedagoga darbība bērnu namā
     Intervija ar Rīgas pašvaldības Bērnu un jauniešu centra struktūrvienības „Ilga” vadītāju Sandu Apsīti. Sanda ir 24 gadus jauna, dzīvespriecīga sieviete, kura vienmēr visus sagaida smaidīga un nevienam neatsaka palīdzību. Sandai darbs ir kā hobijs un pēc sarunas ar viņu, var saprast, ka šajā darbā viņa ir ielikusi visu savus sirdi. 

-Kāda ir izglītība, kāpēc tāda izvēle?
     Sanda pēc profesijas ir sociālais pedagogs. Izglītību ieguvusi Latvijas Universitātes Pedagoģijas un mākslas fakultātē, dienas nodaļā, klātienē, kā arī vienu gadu no mācībām pavadījusi apmaiņas programmā Erasmus Polijā. Sanda izvēlējās sociālā pedagoga profesiju, jo tā sniedz plašu ieskatu gan pedagoģijā, psiholoģijā un saskarsmē, iespējas iegūt plašu redzesloku par sociālo jomu. Sanda stāsta, ka šo profesiju izvēlējusies arī iekšēju motīvu vadīta, jo iepriekšējā pieredze sadarbībā ar jauniešiem bijusi ļoti pozitīva, kas mudinājusi turpināt darbu, kurš saistīts ar bērniem, jauniešiem atbalsta, motivācijas sniegšanai.

-Kas ir Rīgas pašvaldības Bērnu un jauniešu centra struktūrvienība „Ilga”, kāpēc tāda izvēle, pienākumi?
     Rīgas pašvaldības Bērnu un jauniešu centra struktūrvienība „Ilga” ir sociālās rehabilitācijas institūcija, kura nodrošina mājokli, pilnu aprūpi, sociālo rehabilitāciju un sociālās uzvedības korekciju bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem un bērniem no ģimenēm, kuriem ir sociālās uzvedības novirzes.
     Darbs iestādē notiek ar jauniešiem vecumā no 12-17 gadiem, kuriem ir dažādas uzvedības problēmas un tas ir kā izaicinājums mācēt sadarboties tā, lai jaunietis ieklausītos un mainītu savu uzvedību, domāšanu, rīcību. Līdz ar to, katra diena ir interesanta, nav vienveidīga un atgriezeniskā saite no jauniešiem ir spēcīgs motivators šajā darbā.
     Rīgas pašvaldības Bērnu un jauniešu centra struktūrvienībā „Ilga” Sanda darbu sāka kā diennakts audzinātāja, tad kā sociālais pedagogs un šobrīd strādā par vadītāju. Darba pienākumi Sandai ir bijuši ļoti daudz un dažādi, bet galvenais mērķis ikvienam šīs iestādes darbiniekam ir veikt sociālo rehabilitāciju tā, lai audzēknis spētu atgriezties iepriekšējā vidē vai nomainot to, būtu sociāli pieņemams un spētu iekļauties sabiedrībā. Darba rezultāts- pozitīva socializēšanās.

-Vai ir kāda speciāla metode vai pieeja darbā ar jauniešiem? 
     Darbā ar jauniešiem kā pirmais un viens no galvenajiem noteikumiem ir turēt solīto vārdu un veicot sarunas gan verbālā, gan neverbālā valoda nedrīkst būtu tāda, kas veidotu jaunietī sajūtu, ka viņš ir sociāli zemākā līmenī, ir jābūt vienāda līmeņa komunikācijai.

-Vai ir noticis kas īpašs, darbā ar šiem jauniešiem, varbūt, kāds interesants pasākums?
     Sanda stāsta, ka ļoti pozitīvs pasākums bija šogad 17.septembrī, kad svinējuši iestādei pirmā gada dzimšanas dienu. Iestādē tika izveidots koncerts, kurā piedalījās visi audzēkņi, rādot savu talantus un to ko ir apguvuši no jauna. Programmā bija dejas gan kolektīvi, gan individuāli (breiks, tecktonik, laikmetīgās dejas, baleta elementi, steps), tika iedziedāta iestādes himna. Himnu rakstīja iestādes audzēkne, izpildīja beatbox stilā. Pasākumā tika pacelts iestādes karogs ar audzēkņa izdomātu logo, tika iestādīts rododendrs ar domu- māja ir, bērni ir, savs koks arī ir.
     Pasākums tika rīkots, kā tematiskā ballīte- pirāti, kuģis- ar domu- esam liels kuģis, kas sāk darbu lēnām un tiek mētāts pa dažādām vētrām. Audzēkņi izrotāja visu iestādi, kā lielu kuģi un izveidoja foto stūrīti. Sanda stāsta, ka pasākuma laikā viņai bira asaras un bija zosāda, jo šie bērni, kuri visiem traucējuši un radījuši problēmas, kuri ir dzīvē tikai lamāti, un kuriem pašvērtējums un spējas sociāli pieņemami komunicēt ir mazas, spēj uzstāties uz skatuves un lepni parādīt to, ko viņi ir iemācījušies, tās sajūtas to redzot ir neaprakstāmas!

-Turpmākie mērķi rezultātu sasniegšanai?
-Mērķi- turpināt iesākto darbu un precīzāk izstrādāt dokumentāciju, kas atainotu reālo darbu.
-Novēlējums pārējiem kolēģiem, kas izvēlējušies sociālā pedagoga profesiju.
-Nezaudēt pozitīvismu un ticību sev, kolēģiem un viennozīmīgi bērniem, jauniešiem, kā arī būt gataviem, ka paaudzes ļoti strauji maina savus ieradumus un ir jāspēj mainīties līdzi, lai veidotos kopējs skats uz ikdienu un sabiedrību.

Pēc sarunas pie kafijas tases, Sanda mani laipni aicināja apskatīt Rīgas pašvaldības Bērnu un jauniešu centra struktūrvienības „Ilga” telpas.


Vadības un sociālā darba augstskola „Attīstība”
1.līmeņa profesionālās augstākās izglītības 
Studiju programma „Sociālā rehabilitācija”
Tālmācības grupas studente Evita Kazaka

Kategorija: Vispārīgs | Skatījumu skaits: 1986 | Pievienoja: Kristaps_Keišs | Reitings: 5.0/2
Komentāru kopskaits: 0
avatar